Ads 468x60px

Photobucket

November 17, 2009

Ikhtifal Taski ABIM Pontian



Bertempat di Dewan Terbuka Kobena Kolej Kemahiran Belia Negara (KKBN) Pontian, telah berlangsungnya Ihktifal atau Majlis Penyampaian Sijil dan Hadiah Kecemerlangan Tadika Al-Huda daerah Pontian bagi sesi tahun 2009. Majlis yang telah diadakan pada 14 November 2009 yang lalu ini melibatkan kehadiran lebih 100 orang pelajar termasuk guru-guru, ibubapa dan jemputan-jemputan lain. Menariknya majlis pada kali ini ialah apabila aturcara yang dijadualkan bermula seawal 8.30 pagi telah didahului dengan bacaan tadarus Al-Quran oleh 3 orang pelajar taski sementara menantikan ketibaan perasmi bagi memulakan aturcara. Tahniah kepada guru-guru dan penyelia taski yang mendidik anak-anak kecil ini.

Alhamdulillah, majlis setengah hari ini berjalan dengan baik terutama dengan kehadiran tetamu jemputan utama iaitu Pn. Irny Suzila Ishak, Ketua Exco Pendidikan ABIM Negeri Johor yang mewakili YDP ABIM Negeri Johor, Ustaz Omar Maidin, Yang Di-Pertua ABIM Daerah Pontian dan En. Fadzil, Timbalan Pengarah KKBN Pontian. Selain itu, persembahan sampingan yang terdiri daripada bacaan Al-Quran dan terjemahan, nasyid, dan boria turut menyerikan lagi majlis yang berlangsung.

Ucapan perasmian dan penyampaian sijil serta hadiah kecemerlangan telah disempurnakan oleh Pn. Irny Suzila Ishak, Ketua Exco Pendidikan ABIM Negeri Johor. Antara yang disentuh dalam ucapan perasmiannya ialah aspek pendidikan anak-anak yang melibatkan trend masa kini iaitu pendidikan seawal 4 tahun di taska. Beliau mengingatkan agar ibubapa memainkan peranan yang proaktif ketika usia anak-anak pada waktu ini supaya kesan-kesan negatif secara langsung dari taska boleh dielakkan walaupun pada asasnya langkah menghantar ke taska itu suatu langkah yang baik dan betul memandangkan ramai ibubapa yang berkerjaya kini.

Ihktifal kali ini melibatkan 3 buah taski (tadika) yang beroperasi di Pontian iaitu cawangan Api-Api, Ayer Baloi dan Benut. Pihak ABIM Daerah Pontian dan Tadika Al-Huda telah mengirimkan kenyataannya kepada pihak sekretariat bagi menyampaikan ucapan ribuan terima kasih kepada semua yang menjayakan majlis ini.