Ads 468x60px

Photobucket

November 18, 2009

Ikhtifal Taski ABIM Kota Tinggi

KOTA TINGGI : Ibubapa dan penjaga diseru untuk terus menyokong institusi pendidikan Islam terutamanya bagi pendidikan anak-anak di awal usia. Ini kerana sebagai seorang Muslim, kita percaya bahawa kehidupan ini mesti berlandaskan fitrah. Sebagai contoh, fitrah proses siang dan malam. Allah menjadikan siang untuk manusia bekerja atau menuntut ilmu atau sebagainya, manakala malam dijadikan untuk manusia berehat. Justeru, jika fitrah ini dilawan dengan waktu kerja dan tidur yang tidak menentu, dengan itu boleh mendatangkan mudarat kepada tubuh badan kita sendiri.

Oleh yang demikian, fitrah kehidupan manusia yang paling asas adalah dengan beragama Islam. Perkara ini penting kerana menurut Prof. Dr. Sidek Baba, pakar pendidikan anak-anak yang juga merupakan mantan Exco ABIM Pusat, tempoh paling kritikal dalam pendidikan anak-anak sebenarnya ialah pada sebelum usia 7 tahun. Demikian antara yang ditekankan dalam isi utama ucapan perasmian yang telah disampaikan oleh saudara Zoolhilmi Ahmed, Ketua Exco Dakwah dan Pembangunan Sosial ABIM Negeri Johor ketika hadir merasmikan Majlis Penyampaian Sijil dan Hadiah Tadika Nurul Iman Bestari Kota Tinggi yang berlangsung di Dewan Sekolah Arab Bandar Tenggara, Kota Tinggi pada 15 November 2009 yang lalu. Hadir sama pada majlis tersebut ialah Setiausaha ABIM Daerah Kota Tinggi, saudara Nizaruddin Aznan yang mewakili ABIM Kota Tinggi sebagai penganjur bersama.

Majlis ikhtifal taski ABIM Kota Tinggi pada kali ini telah dijalankan secara sederhana namun tetap meriah dengan kehadiran ibubapa yang menggalakkan dan persembahan-persembahan dari anak-anak pelajar dengan gelagat yang sangat mencuit hati. Program ini begitu berseri dengan lebih 10 persembahan oleh para pelajar taski seperti bercerita, laungan azan, sajak, nasyid, boria dan lain-lain.



Tadika Nurul Iman Bestari adalah satu-satunya taski ABIM di Kota Tinggi dan mendapat perhatian yang menggalakkan di kalangan ibubapa. Terima kasih atas sokongan ibubapa yang masih terus komited kepada pendidikan ABIM terutamanya di Negeri Johor. InsyaAllah, kami di pihak ABIM akan terus sentiasa berusaha meningkat mutu dan kualiti pendidikan di peringkat pra-sekolah ini terutamanya.