Ads 468x60px

Photobucket

September 27, 2014

KSSSB di perkampungan orang asli Kg. Bakar Batu, Johor Bahru




Pada 27 September 2014 , KSSSB Johor Bahru diteruskan lagi di perkampungan orang asli Kg. Bakar Batu, Johor Bahru. Program KSSSB ini dimeriahkan lagi dengan kehadiran exco-exco negeri dan sukarelawan - sukarelawan dari UTM. Dengan bantuan sukarelawan - sukarelawan, data orang seletar ini dapat dikumpulkan bagi memudahkan program susulan akan datang.

Peyerahan sekampit beras berjalan dengan lancar dengan ditemani Tok Batin dan penduduk setempat. sebanyak 42 rumah telah menerima sumbangan. Majoriti penduduk disini adalah beragama islam dan dua keluarga tidak beragama islam.

Antara rutin harian orang Asli seletar yang menetap di kampung Bakar Batu adalah mencari umpun untuk dijual kepada orang luar sebagai umpan memancing serta mencari dan mengopek kulit kupang. Laut berdekatan sudah menjadi seperti padang permainan bagi anak2 asli seletar disini. Kelihatan seronok anak2 kecil menjalani rutin harian mereka, tetapi sayang, kebanyakan anak2 ini tidak bersekolah, seumur 12 tahun sudah membantu keluarga mencari rezeki di laut. Moga ABIM Johor dan NGO lain berkesempatan membuat program susulan bagi membantu mereka memberi pendedahan dalam agama islam dan kesedaran menuntut ilmu.

Dikesempatan ini, ABIM Johor ingin mengucapkan Jutaan terima kasih dan doa kepada penyumbang yang menginfakkan beras dan barang keperluan lain kepada ABIM untuk diberikan kepada fakir miskin dan yang memerlukan. Kepada yang ingin menyumbang, segala bentuk sumbangan adalah dialu-alukan... =)